Concertverslagen

Verslag: 6e Bluesnight Zwolle - 22 Maart 2013 Odeon, Zwolle

Met Big Daddy Wilson, Heritage Blues Orchestra en Tiny Legs Tim

Tekst: Nineke Loedeman i.s.m. BluesMagazine.nl

Midden in het gezellige centrum van Zwolle staat Theater Odeon, en vanavond staat het theater in het teken van de blues! En niet zomaar blues! De organisatie is erin geslaagd hier een aantal topacts neer te zetten, waar menig liefhebber van “zwarte” blues z‘n vingers bij aflikt. De Dommertholtzaal is voor de gelegenheid omgetoverd tot een bluescafe, waar Big Daddy Wilson en het Heritage Blues Orchestra zullen optreden.

In de foyer wordt het publiek verwelkomd door one man blues band Tiny Legs Tim. Gewapend met slechts een akoestische gitaar, een mondharmonica, zijn stem en zijn foot-stomping-begeleiding, laat hij het publiek meedelen in zijn diepste blues-emoties Deze jonge Belg brengt authentieke blues, mengt de verschillende stijlen en smeed het geheel tot een eigen sound. Het knappe gitaarspel in combinatie met zijn wat rauwe, expressieve stem maakt deze performance bijzonder aangenaam om naar te luisteren.

Dan is het tijd voor Big Daddy Wilson
Blount, hij wordt aangekondigd door ceremoniemeester/organisator Bert Lek. De uit North Carolina afkomstige zanger/gitarist is gezegend met een prachtige stem, die doet denken aan Keb Mo. Hij woont al geruime tijd in Duitsland, en liet afgelopen jaar een onuitwisbare indruk achter tijdens de Bluesnight Tiel. Zijn laatste album, Thumb a Ride, werd zeer goed ontvangen door de pers en in april komt zijn 9e album “I’m Your Man”uit. Hij wordt vanavond begeleid door Detlef Blanke op basgitaar en Roberto Morbioli op gitaar.

Het hele optreden straalt bijzonder veel warmte uit, het trio speelt gospel, blues en folkroots. De mannen zijn zichtbaar blij hier voor het publiek hun muziek te laten voelen. Want dat valt me meteen op: die energie is voelbaar! De Eric Bibb song I Heard The Angels Singing wordt prachtig gezongen, en ondersteund met een fraai stukje slidegitaar. Big Daddy heeft een machtige, indringende stem, die niet alleen zorgt voor kippenvel tijdens het zingen, maar ook fijn doet luisteren naar zijn verhalen. Zoals hij ons vertelt, over het effect van het vele optreden, over de gehele wereld. Als hij dan na lange tijd weer eens terugkeert naar zijn geboorteplek, voelt hij zich daar niet meer thuis: Stranger In My Own Town…

Rustige, wat ingetogen nummers worden afgewisseld met swingende vlotte gospels, zoals Train Go Home. Het publiek smult van wat de heren hier aanbieden: al klappend en dansend zorgen ze dat ze maar niets hoeven te missen van dit uitzonderlijk mooie optreden. En dankzij een uitstekende Roberto en Detlev, kan Big Daddy ons zijn bluesgevoelens laten zien en horen. Helaas komt hier natuurlijk ook een eind aan, en mogen ze niet vertrekken zonder de prachtige toegift Love Is The Key. Big Daddy’s lijfspreuk Blues Is A Feeling, Feel Me! heeft hij vanavond helemaal waargemaakt.

In de pauze wordt het podium omgebouwd voor het Heritage Blues Orchestra, de andere headliner van vanavond. Deze 9-koppige band heeft een opwindende, uit vier mensen bestaande blazerssectie, en is geformeerd rond vader en dochter Bill Jr. en Chaney Sims, en gitarist Junior Mack. Vanavond is het afsluitende optreden van hun tour door Nederland. De band geeft een fraai inzicht hoe blues, gospel en vroege jazz harmonieus samengingen in de zuidelijke Verenigde Staten. Geopend wordt er met een prachtig gezongen gospel Go Down Hannah, en daarna volgt het ene na het andere mooie nummer van hun debuutalbum And Still I Rise, afwisselend gezongen door Bill, Junior en Chaney.

Indrukwekkend en emotioneel, zoals een werkelijk onnavolgbare St.James’ Infirmary, gespeeld door vader en dochter Sims, waarbij Bill laat horen dat hij ook virtuoos is op de Hammond. En dan natuurlijk de immens swingende songs, waarbij stil blijven staan absoluut niet aan de orde is. In Hard Times gaat werkelijk de hele band los, en zien we de kracht van dit bijzondere orkest: de solopartij van de geweldige blazers en de fabuleuze harpspeler, vullen magnifiek de expressie en muzikaliteit van Bill, Chaney en Junior aan. Toegift In The Morning, zorgt voor een weergaloos blije sfeer onder de mensen in dit mooie theater. Wat een top-avond was dit!